tisdag 5 augusti 2008

Helt olika resultat av "samma" ull

I första inlägget skrev Tina att den här bloggen är till för att skriva om fiberklubben och även annat man införskaffat i butiken. Nu kommer alltså ett inlägg helt utan klubbfibrer ;-)

Jag har prövat spinspirations ulblandning i två av de tre färgställningarna som funnits, Tangerine och Grape Jelly. Det är 66% färgad corriedale och 33% alpacka, väldigt trevlig spinnupplevelse. Jag har väntat med att berätta om det tills jag har stickat av båda två för att jämföra. Båda är spunna på min underbara Tom Foolery, även den inhandlad hos Tina.

Så nu är jag då äntligen klar med mammas halsduk i mitt entrådiga Tangerine, det blev 272 meter av 95 gram.






Det svåra var ju förstås att få garnet harmoniskt och samarbetsvilligt. Jag ångade nystanet, som Tina tipsade om. Jag är trots allt nöjd med resultatet. Men, det bästa är ändå garnet. Jag fick ullen i julklapp av maken och var väl inte eld och lågor direkt. Tycke har växt fram och jag gillar verkligen hur färgerna skiftar.

Jag spann tvåtrådigt av Grape Jelly och stickade en Moebius av det. Grape Jelly var en av de första fibrerna jag köpte (300 gram, men det blev bara 284 gram garn), redan innan butiken öppnade faktiskt. Således är det ett av mina första handspunna garner och det häftiga med sjalen är att man ser hur det innerst inne är tjockt och bulligt garn som blir tunnare och jämnare utåt kanten. En effekt av det valda mönstret också, det var riktigt roligt att sticka moebius.



Den blev väl egentligen lite för stor, jag vet inte hur mycket jag verkligen kommer att använda den.

2 kommentarer:

Susana sa...

qué lindos los hilados y los trabajos que tenés en tus blogs. Lástima que no entiendo ni una palabra. Igual dejo mis saludos, desde Montevideo, Uruguay.
Susana (Penélope en el blob del club de las arañas)

Åsa i Skuttunge sa...

Tjusigt värre måste jag säga! Även om jag kansek gillar Tangerinen bäst...