måndag 25 februari 2008

Här är mitt '"trassel" av otvättade härvor med Tigeröga. Jag delade fibrerna först i 4 och så en gång till. (Kan det ha varit min blogg du tittade på Ulricha?)

Och här hänger garnet till tork - jag använde inga tyngder, det verkade gå bra i alla fall. Jag hade inte så mycket snodd på garnet, det är fortfarande mjukt och skönt. Totalt fick jag 800 m 1-tr garn efter tvätt. Färgskiftningarna ser ut till att ha försvunnit här på bilden men i verkliga livet finns de kvar som tur är! Möjligen skall det bli halsdukar - får fundera på det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, det var det (din blogg jag snodde tillvägagångssättet på) :-)

Vad fint det ser ut! Jag kommer nog att ha betydligt mer tvist på mitt garn :-( Men det får jag motverka vid stickningen genom att vrida stickningen motsols när jag vänder på den, då snurrar man inte garnet ännu mer snurr-rikningen (förutsatt att man spunnit medsols).

textil sa...

Trevligt! Då har man i det minsta inspirerat en person :-)
Har aldrig testat med att vrida stickningen - måste testa det någon gång men nu skall garnet få vila lite först...

Åsa sa...

Det ser ju så mycket ut? Är det verkligen bara 100gr?! Ska bli så spännande att se vad det blir den här månaden.

textil sa...

Det är faktiskt bara 97 gram :-)
4 gram "försvann" under spinningen. Jag gjorde härvor efter ungefär 10-15 gram. Det skall bli en halsduk men garnet räcker nog till flera (bild finns på hantverk.blogspot.com)