lördag 23 februari 2008

245 meter 2-trådig Tigeröga

Jag ville försöka behålla den fantastiska färgskiftningen som den kom. Så jag delade i mitten på längden och förberedde inför spinningen genom att dra isär fibrerna lite, fluffa till lixom. Sen var det bara att tuta och köra på spinnrocken. Jag spann upp de två halvorna på varsin spole, sen nystade jag upp dem parallellt, för att tvinna ihop dem.

Fler bilder hittar ni här och här. Där skriver jag inte på svenska, så ni får hålla till godo med bilderna ;-)

Den blev ju helt underbart mjuk och fluffig. Jag älskar den! Min mamma fyller år snart och hon fick välja på att få en halsduk stickad i den här eller en 1-trådig Tangerine (95 gr/272m). Jag är väldigt glad att hon valde Tangerine :-)


Jag håller på att lusläsa ett kapitel i Alden Amos spinningbok, för att lära mig om grist, och wpi och andra spännande räkneuppgifter man kan göra med sitt handspunna. Jag vet inte riktigt vad man ska ha alla dessa siffror till, någon som vet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mjukt och härligt det ser ut!

Jag kan inte tvinna til 2-trådigt :-( Hur jag än gör blir det som om det ena garnet tvinnar sig runt det andra :-(

Anonym sa...

WPI är jättenyttigt! Speciellt om Du har ett garn Du vill 'härma' kopiera eferapa eller har lyckats spina för LITE av något till ett projekt. Grist - ja varför inte? Fast dte känns lite mera på en processnivå det....