söndag 16 mars 2008

Malakit - spunnet nålbundet m funderingar

Hejsan,

Malakit - Shetlandsfiber anlände i brevlådan. Hurra för grönt!

Och jag funderade å funderade, mina tankar kretsar mycket runt det här med färgning och efterföljande spinning och HUR man kan tänka resonera och fundera för att få fram den effekten man eftersträvar när man spunnit sitt garn.

Och när jag såg malakiten och funderat ett tag så visste jag att det här är det PERFEKTA fibern för å testa min ide!

Just det - topsbandet såg ungefärligen ut som jag vill at mitt slutgiltiga garn skulle se ut - och det visste jag med största sannolikhet att det skulle det INTE göra om jag inte spann tjockt tjockt garn. Så jag halade ut lite olika fibrer - syns i fotot ovan. Panduromerino, spansk merino, lite egenhändigt färgad lammull, lite Wensleydale (syns ej ovan).

Och så grunnade jag - karda eller kamma?




Det blev kamma. Topsbandet delades upp i tio bitar några bitar delades upp ytterligare å så 'doktorerade' jag varje snutt med brunt grönt, lila, vitt, och blått. Lime kom till sent men den kom till ;-) mycket användbar färg att 'krydda' med!

Fotot här till vänster visar lite av nyanserna jag lekte med. Egentligen så förstärker jag upp nyanserna som redan finns i topsbandet.

Malakiten är ju en grönrandig sten där ränderna är ungefär som ringar på vatten lite beroende på hur stenen sågats. Man kan få raka ränder eller 'ögoneffekter' - ibland är stenarna ljusare gröna ibland mycket mörkgrönt mellangrönt och svartgrönt. Kopparhaltig....


Och detta sammanföll med ett annat experiment. Har ju läst i sista SpinOff numret om Very accurate Scotch tension av spinn & kamningsgurun Peter Teal, så det testades i samma veva på mina kammade fina 'skägg' :-)

Använde Jumbovingen på min Kromski Sonata, och så detta system, det vart nog det fluffigaste häftigaste tjocka garn jag nånsin lyckats göra!




Det ÄR svårt att fotografera grönt på ett bra sätt, men ett litet försök :-)


detta är ca 75 gram - jag fick MINST lika mycket i kamrester vilket bara bekräftar min misstanke om att det är mycket korta fibrer i topsband. Bekvämt är det däremot!


De korta fibrerna använde jag till ett annat experiment, att spinna dem som på en långrock med långa drag (long draw) och med mitt nya system med vikterna så fick jag det fluffigaste häftigaste garnet - bara de korta fibrerna som då kardats luftigt. fantastiskt - det tål å funderas över vad det skall bli. Korta fibrer = tål ej mycket nötning men ack så mjukt å häftigt!


Detta här är cirka 35 gram av malakiten - det bidde en nålbunden mössa - test av ett mönster som skall vara med i Stickfest i Västs häfte! Malakitränder - jag lade inte så mycket energi på att det skulle vara exakt lika mycket i varje kardtylle så ränderna blir lite olika breda. Men detta är ju charmen med å spinna tycker jag - det blir mycket mera levande då. Vad som skall bli av resten - okänt, detta här är mössa åt bättre hälften kanske jag nålbinder en liknande till mig själv, något mera makalöst luftigt och lätt p g a spinntekniken får man nog leta efter....jag är grundligt imponerad själv ;-))
Ja - vad kan nästa månads fiber bli? Turkos? Kanske nått i rött å cerist? kanske en 'batt'? Jag hoppas på en 'batt' (kardflor) i glada nyanser (kanske med en klött silke i?) så vi får se resultatet av Tinas kardmaskin :-)) ja - det var önskelistan för nästa månadsfiber det!
Glada hälsningar ifrån Ingrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt snygg mössa!! Du ska absolut vara nöjd.

Åsa i Skuttunge sa...

Hur du fundrat´! Själv hade jag en annan idé- återkommer med den...